Bijna vijf op de tien jongeren vermijden telefoongesprekken uit angst of onzekerheid
AXA Verzekeringen onderzoekt belgedrag van Belgische jongeren
Bijna vijf op de tien Belgische jongeren (49%) tussen 18 en 25 jaar sturen liever een mail of berichtje, uit angst om te moeten bellen. Dat blijkt uit een onderzoek van AXA Verzekeringen en Trendwolves bij 600 jongeren. Bellen zou leiden tot stress, onzekerheid en vermijding, al staat bijna de helft open voor “belcursussen”.
Een afspraak bij de kapper maken of een restaurant boeken: heel wat Belgische jongeren (49%) verkiezen toch eerder een online reservatietool dan een telefoontje. Ze krijgen er stress van, omdat ze angst hebben voor stiltes, onzeker zijn over wat te zeggen of niet weten hoe een gesprek af te sluiten. 55% van de bevraagde jongeren geeft aan hun ringtone systematisch uit te schakelen en bijna een kwart (21%) neemt een oproep zelfs nooit op. Dat vertaalt zich ook naar de werkvloer.
Onze data tonen dat het vermijden van bellen vooral samenhangt met beperkte ervaring, sociale druk en onzekerheid over het eigen kunnen. Met gerichte begeleiding verdwijnen die drempels snel en groeit het persoonlijk welbevinden merkbaar.
Respondenten die van jongs af aan via familie vaker telefoneerden, voelen zich dan ook zelfzekerder om te bellen.
Regionale en leeftijdsgebonden verschillen
De studie identificeerde drie groepen:
- Omnivoren (53%): Deze groep gebruikt meerdere communicatiekanalen tegelijk (zoals Snapchat, Messenger, TikTok) en voelt minder angst om te bellen. Ze zijn ook meer extravert.
- Selectieven (29%): Deze groep voelt ook minder angst en is extraverter, maar gebruikt liever 1 of 2 communicatiekanalen in plaats van meerdere.
- Bel-angstigen (18%): Zij hebben veel meer angst om te bellen en zijn minder extravert.
Van de bel-angstigen is 40,9% tussen de 18 en 21 jaar en 59,1% tussen de 22 en 25 jaar, wat een groot verschil is. Bovendien zijn Vlaamstalige jongeren angstiger om te bellen dan Franstalige jongeren, met slechts een derde van de bel-angstigen die Franstalig is.
Belcursussen
Toch blijft het een belangrijke vaardigheid op de werkvloer. Jongeren erkennen het belang ervan als life skill, zeker in professionele context. Net iets minder dan de helft (44%) van de deelnemers zou ook graag een training willen volgen om beter en zelfzekerder te leren bellen. Om die reden lanceert AXA Verzekeringen de campagne ‘Dare-to – It’s all about confidence’. Daarmee willen ze jongeren ondersteunen in het herontdekken van telefoneren, zowel op het werk als in sociale situaties, als middel tot zelfvertrouwen, sociale veerkracht en professionele weerbaarheid.
Door jongeren te helpen hun stem te vinden, verkleinen we drempels, vergroten we kansen en bouwen we samen aan een veerkrachtige toekomst. Door actief te coachen op telefooncommunicatie, draagt AXA bij aan een generatie die zowel digitaal vaardig als sociaal zelfverzekerd is. Concrete tips bestaan. Zo kan je werken met scripts en oefenen in een veilige context, bijvoorbeeld met een vriend. Herhaling helpt: hoe vaker men belt, hoe minder angst.
Want wat blijkt? Je wordt op lange termijn ook gelukkiger door af en toe te bellen, met vrienden, familie of zelfs onbekenden.
Jongeren bezitten tonnen potentieel. Als je hen de ruimte geeft om te oefenen, pakken ze die kans. Telefoneren is ook méér dan informatie uitwisselen: het versterkt empathie, bouwt vertrouwen en verlaagt stress.
Methodologie
Jongerenbureau Trendwolves voerde in maart en april 2025 een studie uit naar het belgedrag van Belgische jongeren (18-35 jaar) onder leiding van Prof. Dr. Gino Verleye (UGent/VUB), expert in surveydesign en consumentenpsychologie.
De studie bestond uit twee fasen: eerst werden diepte-interviews en focusgroepen gehouden in Vlaanderen en Wallonië. Vervolgens ontwikkelde het onderzoeksteam op basis van deze inzichten een online vragenlijst, die door 600 representatieve jongeren werd ingevuld (maximale steekproeffout ± 2 procent). Een centraal onderdeel was een nieuwe schaal om Phone Anxiety te meten, met een Cronbach’s Alpha van 0,90, wat wijst op hoge betrouwbaarheid.
De data werden geanalyseerd met beschrijvende en inferentiële statistieken, wat significante verbanden onthulde tussen belvermijding, angstniveaus en sociodemografische variabelen. Een clusteranalyse identificeerde drie duidelijke profielen van jongerentelefonie.
Over AXA Verzekeringen
AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars en 3000 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 3 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's.